La sfârşitul secolului XIX, Mamaia a devenit locul preferat pentru petrecerea vacanţelor de vară de către potentații acelor vremuri. În anul 1905, a avut loc desfiinţarea căii ferate Constanţa-Băile de la Vii, lungă de (3, 1 km). O parte din materialele recuperate au fost folosite de Direcţia Linii-Serviciul de Linii Constanţa, instituție care a amenajat calea ferată Constanţa-Băile Mamaia, lungă de 8 km. Trenul turistic pornea din vechea gară Constanţa (situată în Centrul orașului, operațională până în 1960, chiar în fața Judecătoriei de azi, Judecătoria fiind construită la 1903-1905), traversa Centrul Constanței, pe Calea Mangaliei (în vecinătatea Cimitirului Musulman). La intersecţia actualelor bulevarde Tomis şi Mamaia, calea ferată continua către Nord, traversând cartierul Tăbăcărie, urmărind în dreapta malul mării, stația finală fiind Băile Mamaia.
Noua cale ferată a fost inaugurată în data de 2 octombrie 1905, fiind operațională numai în sezonul de vară, pentru uzul turiştilor.
În anul 1928, din rațiuni strategice, Direcţia Generală a C.F.R., unităţile militare de căi ferate și-au unit forțele rezultând prelungirea căii ferate, care va avea în total 11, 5 kilometri, urmând traseul Băile Mamaia-Mamaia Sat-Şcoala de Tragere şi Bombardament, linia deservind Portul Militar Taşaul.
În anul 1938, s-a reconfigurat traseul liniei, fiindcă aceasta rupea practic orașul în două, blocând circulația, noul traseu fiind operațional la 14 iulie 1938. În același an, vechea gară de la Băile Mamaia a fost amplasată la kilometrul 9 al liniei, la kilometrul 10 fiind înființată Halta Rex, lângă Hotelul Rex, nou inaugurat de către Direcţia Generală C.F.R.
Din 1944 și până în 1960, calea ferată Constanţa-Mamaia a fost operațională exclusiv pentru transportul de mărfuri. În anul 1949, s-a realizat conexiunea cu linia ferată Palas-Capul Midia. Traseul a fost utilizat la construcţia Canalului Poarta Albă-Midia.
În anul 1960, linia ferată a fost desfiinţată, cu excepția unei mici porţiuni dintre Ramificaţia Mamaia şi Mamaia Sat, care a fost operațională până în 1962, ușurând transportul materialelor utilizate pentru construcția blocurilor de locuinţe din cartierul constănțean Tăbăcărie. În prezent, la intrarea în Constanța, linia de la Cernavodă se bifurcă spre Mangalia către sud, în timp ce, către nord există o conexiune feroviară către Năvodari, pe un alt traseu.
sursa foto: Ștefan Constantinescu, membru al Asociației Filateliștilor Tomis Constanța
0 Comments