Farul Genovez reprezintă un monument istoric situat în Centrul Istoric al Municipiului Constanța, în spatele grupului statuar cu bustul lui Mihai Eminescu, sculptat de Oscar Han în centrul acestui grup. Se află în apropierea Cazinoului din Constanța, pe aceeași parte cu clădirea Comandamentului Marinei Militare (fostul Hotel Carol).
Numele de „Farul Genovez” provine de la o legendă locală potrivit căreia, la 1858-1860, inginerul francez de origine armeană Artin Aslan, când a ridicat, la comanda companiei engleze „Danube and Black Sea Railway co. Limited”, farul, ar fi folosit temelia unui far construit de genovezi la 1300, an în care genovezii erau printre cei mai importanți navigatori, negustori și deținători de cetăți pe țărmurile Mării Negre.
Totuși, se pare că până la farul de azi, ar fi fost ridicate succesiv alte două faruri și că nu a existat niciodată un far genovez. Numele de „genovez” ar proveni, în sens figurat, de la faptul că turcii, fiind obișnuiți în zona Mării Negre cu unele construcții de tip „genovez”, oricând ei întâlneau o construcție de tip occidental o numeau „genoveză”, cum astăzi am spune de un motor care funcționează impecabil că este „motor nemțesc” sau despre un ceas care nu rămâne în urmă, că este „elvețian”.
Farul se prezintă ca o construcție de formă paralelipipedică de la bază până la înălțimea de 3,50 m și octogonală pe restul înălțimii, având o înălțime totală de 16 metri. La bază are un postament format din 2 trepte. Urmează corpul paralelipipedic, prisma octogonală finalizată în partea superioară printr-o cornișă pe console, care susțin carcasa metalică a lămpii farului. În fapt, această carcasă metalică asigură și acoperișul Farului. În interior, spațiul este cilindric, accesul făcându-se pe o scară de piatră în spirală cu 53 de trepte. Farul este clădit din blocuri de piatră fasonate, legate cu mortar din var, nisip amestecat cu scoici.
Monumentul este plasat la o înălțime de 21 m peste nivelul mării, lumina sa albă care nu se rotea, putând fi vizibilă de la 5 km în larg. Farul a funcționat până în anul 1905, când modernizarea portului a fost urmată de construirea unui alt far. În luna februarie 2020, lumina farului a fost aprinsă din nou.
0 Comments